Generic selectors
عرض النتائج المتطابقة فقط
بحث في عناوين الكتب
بحث في المحتوى
Search in posts
Search in pages
  • تحميل رواية نصف عذراء كاملة pdf للكاتبة حنان حسن

نبذة عن رواية “نصف عذراء”:

تتحدث الرواية عن أحداث متلاحقة تدور مع احدى الفتيات اللاتي واجهن الكثير من المشاكل في حياتهن، وتبدأ الكاتبة بث روح التفاؤل مع هذه الاحداث بسلاسة منقطعة النظير، دون أي مساس بالحبكة التي يبقى القارئ متصلا معها حتى نهاية كافة أجزاء الرواية.

بقلم الكاتبة حنان حسن:

تحدث أحيانا مواقف كثيرة قد تجعلنا نخسر علاقات وأشخاص نُحبهم جداً، قد نتعرض لمواقف ينتج عنها سوء تفاهم أو مشكلة عادية بين الطرفين وقد يحصل ذلك بين الزوجين أو الأصدقاء أو حتى أفراد من العائلة أو الأصدقاء أو الاخوان ويبقى السر والحل الأمثل لعودة المياه لمجاريها والعلاقات مرة أخرى “فن الاعتذار”.

فمن لديهم ثقافة الإعتذار يستطيعون كسب القلوب دائماً، بالتواضع واللين وهذا من صفات المسلم لأنه يهتم أولاً بالوّدً والحب بينه وبين الآخرين ويُحاول تخطي أي موقف سلبي في علاقاته لذلك فإذا بادر الشخص بالإعتذار فعلينا المسامحة والقبول أيضاً وتقدير فكرة للإعتذار.

اقتباس عن رواية “نصف عذراء”:

بعدما زوجة عمي طلبت مني اني اتجوز ابنها زياد الصغير الفاشل ..
الصايع والي منفعش لا في شغل ولا دراسة.. وكمان عرفتني انه شاريني وبيحبني .. وهي طبعا متقدرش ترفضلة طلب عشان هو نور عنيها وحتة من قلبها..

عرفت ساعتها انا هاخد حقي منهم ازاي.. المهم اتحججت لها بدراستي وقولتلها موافقة بس اصبري عليا يا مراة عمي لما اخلص السنه دي..وده طبعا كان عشان اخلص من زنها هي وابنها..

وفي يوم.. كنت معدية من جنب غرفة زوجة عمي وسمعتها بتتكلم مع حمزة ابنها الكبير، وكان بيشتكي ليها من زوجتة ..وكان بيقولها ان زوجتة بتعايرة بسبب عدم الانجاب.. طبعا زوجة عمي كانت بتقوي ابنها علي زوجتة وبتقولة اديلها علي دماغها وهتعيش غصب عنها… وحتي لو مقبلتش تعيش علي كده غورها وملهاش حاجة عندنا.

من الاخر عرفت ان ابن عمي حمزة.. في بينه وبين زوجتة مشاكل كبيرة اوي.. طبعا انا معرفتش حد اني عرفت حاجة.. وبعدها..انتظرت حمزة وهو خارج من غرفتة لوحدة في ميعاد ما بيخرج..وعملت نفسي بتكلم مع امي بصوت عالي عشان امي سمعها تقيل ..وكاني معرفش انه بيسمعني.

اسم الكتاب رواية نصف عذراء كاملة pdf
اسم المؤلف حنان حسن
تاريخ النشر 2011
حجم الكتاب 19.6م
القسم روايات عربية
ملاحظات للإبلاغ عن رابط لا يعمل أو كتاب له حقوق
  • تحميل الكتاب
  • تعليقات الفيس بوك